Det har blivit allt svårare för mindre bolag att slåss för kandidaterna på IT-marknaden. Våra kandidater har blivit kräsna – och jag kan förstå varförDet saknas så pass många IT-specialister att de specialisterna som finns kan välja och vraka bland både roller och bolag. Varför ska en kandidat välja just er? Det finns däremot saker ni som mindre bolag kan göra för att positionera er bredvid jättarna!  

Alla kandidater har olika drivkrafter och för vissa spelar det ingen roll vilket bolag de jobbar på så länge det är ett bra bolag. Men för många har bolagets namn stor betydelse. En del känner att det är bra ha ett känt bolagsnamn på sitt CV – men för oss som arbetar med rekrytering spelar det ingen större roll vilket bolag kandidaten arbetat på utan fokus ligger snarare på bransch och arbetsuppgifter.  

Men det har blivit kandidatens marknad och det behöver vi förstå och tänka på vid en rekrytering. För att ni ska lyckas hitta rätt kandidat måste ni vara tydliga med vilka ni är – och vad det innebär att arbeta hos just er. Employer branding är otroligt viktigt för att attrahera rätt kandidat – speciellt inom IT.  

Hur ska ni på ett mindre bolag nå ut och hitta rätt kandidat? 

Gör ert Employer branding IT-specifikt!  

Arbetet börjar hos er. För att både ni och den rekryteringspartner ni väljer att arbeta med ska kunna sälja in rollen och bolaget till en kandidat så behöver ni vara tydliga i vilka ni är. Employer branding är kommunikationen kring er som bolag – och det måste sitta. Jag skulle även vilja att ni går djupare! Prata inte bara om vilka ni är – utan vad det exempelvis innebär att arbeta i rollen som backend-utvecklare hos er. Vilka projekt har ni på gång? Är fria arbetstider ett alternativ – om inte berätta varför? Ju tydligare ni är desto lättare kommer det vara att sälja in er själva till rätt kandidat.  

"Från”/>

Var flexibla i hur ni tänker att rollen ska se ut.  

Många IT-specialister är intresserade av att påverka, utveckling och projekt. Om ni i ert employer branding säger vad för roliga projekt ni har så ska ni under intervjun låta kandidaten berätta hur hen kan utveckla och påverka rollen. Något som är positivt med mindre bolag är att det ofta är mer rörligt och agilt. Berätta hur kandidaten kan få påverka rollen, er produkt och/eller ert bolag.  

Låt medarbetarna få vara med och påverka. 

Detta borde vara en självklarhet – men många bolag missar detta. En IT-specialist generellt är mer mån om att hamna i rätt team än vad du kanske tror. Låt medarbetarna få vara med och berätta om hur kul ni har det på ert jobb, vilka förmåner det är att arbeta hos er. Låt det vara transparent och lustfyllt. Gör det inte för krånglig. Sociala medier fungerar faktiskt. Många kandidater gör en ”internet scanning” innan dem söker tjänsten till ert bolag. Era medarbetare är de bästa säljarna och kan sälja in rollen, bolaget och kulturen bättre än vad du själv någonsin kommer kunna göra.   

Lycka till!  

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Harerta Zehaya

Harerta är utbildad beteendevetare som fann sin kärlek till IT när hon var HR-konsult på ett internationellt telekombolag. Hon använder sina relationskapande förmågor till att attrahera och behålla svårhittade kandidater för att matcha dem mot rätt uppdrag! Vidare är Harerta en do:er som aktivt använder sina detektivegenskaper i sin roll som researcher.