IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Vad är det som gör att en individ tackar ja till en tjänst? Vad var det som gjorde att jag tackade ja till den tjänsten jag har idag? En sak jag har lärt mig är att det är inte bara annonsen och intervjun som påverkar våra val – det är all typ av kontakt med ett bolag som får en kandidat att tacka ja.
För mig började allt med en intressant skriven annons. Jobbet lät både nytänkande och intressant och den fångade min uppmärksamhet direkt! Jag klickade och jag kunde söka rollen direkt i telefonen – inget CV behövdes utan jag fick motivera fritt och bifogade enkelt min LinkedIn profil. Jag blev både nyfiken och fundersam – var det för enkelt för att vara sant? Jag fick ett samtal snart därefter för att boka in en intervju dagen därpå. Kvinnan i telefonen var supertrevlig! Efter informationen jag fick i telefonen så googlade jag den rekryterande chefen – hon verkade vara en reko person. Scannade även Wise IT:s Instagramkonto och andra sociala kanaler för att få mer information om bolaget och mina eventuella kollegor. Efter den digitala kontakten var det nu dags för intervju och den första verkliga handskakningen.
Efter lite småprat inleddes intervjun med en presentation om Wise IT och rollen. Varför är den intressant? Varför är den viktig? Varför jobba på Wise IT? Rekryterarna ställde relevanta frågor och vi diskuterade fram och tillbaks. Det var en dialog – inte ett förhör! Intervjun stärkte den känslan och det intrycket jag redan fått via den digitala kontakten. Jag gick ifrån intervjun med en positiv känsla och mycket energi.
Något som överraskade mig positivt mig var att jag tidigt i anställningsprocessen blev slängd till ”vargarna” – det vill säga Wise IT:s medarbetare. För mig var det här ett så viktigt steg i anställningsprocessen. Detta gav mig en chans att se vilka personer som redan fanns i bolaget samt för medarbetarna på Wise IT att känna på mig som person – kunde jag passa in i gänget? Kan meddela att känslan jag fick var ”wow – vilka härliga personer! Det här vill jag bli en del av!”
Summan av kardemumman
Alla kontakter med ert bolag, oavsett om det är på nätet, via telefon, i hissen eller på ett möte, skapar en känsla om er som arbetsgivare. På en marknad där det råder brist på kompetens blir det allt viktigare att tänka på det här med bemötande – både digitalt och i person. Ett otrevligt bemötande/dålig upplevelse idag kan skada ert bolag om 2 år – du vet nämligen inte vem ni vill anställa längre fram.
Avslutande tips:
Har du några bra exempel på riktigt bra bemötanden, historier då dina förväntningar överträffats eller något som satt avtryck på dig i jakten på nytt jobb. Tveka i så fall inte att höra av dig!
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.