IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Förväntan, förhoppningar och iver. Har du någonsin sökt ett jobb du verkligen velat ha kan du säkert dra dig till minnes hur känslan var när du väntade på besked. Men föreställ dig att du har skickat in en ansökan och sedan inte hör någonting på tre veckor. Och när du väl blir aktuell i rekryteringsprocessen får du ständigt ringa upp rekryteraren på egen hand för att höra hur det går. Får du en bra magkänsla och upplevelse? Förmodligen inte.
Vår senaste undersökning visar att den vanligaste anledningen till att IT-specialister hoppar av rekryteringsprocesser är på grund av dålig återkoppling. Det kanske säger sig självt att en kandidat som inte får löpande uppdateringar kan bilda sig en tveksam uppfattning om dig som arbetsgivare. Trots detta är det allt för ofta som duktiga kandidater faller mellan stolarna för att personen som är ansvarig för rekryteringen har annat på sitt bord eller helt enkelt inte är medveten om vikten av återkoppling.
När det kommer till rekrytering, och speciellt IT-rekrytering, så gäller det att vara snabb. Att rekrytera inom IT och Tech är ingen barnlek. Det är IT-specialisternas arbetsmarknad och många kandidater blir uppvaktade på annat håll. Om du inte prioriterar att ro rekryteringen i hamn så fort som möjligt kan jag garantera dig att dina ansökanden kommer få andra erbjudanden under tiden. Ett av de vanligaste hinder jag som rekryteringskonsult stöter på i min vardag är att våra kunder inte tar sig tiden att fånga upp de kandidater vi presenterar.
Att inte respektera kandidatens tid är ett av de största misstagen du kan göra i en rekryteringsprocess. En kandidat idag kan vara en viktig kund i framtiden. Alla erfarenheter som människor får av er som bolag kommer hänga kvar. Därför kommer en dålig kandidatupplevelse definitivt att påverka ert varumärke negativt på lång sikt.
1. Se till att blocka tid i din kalender så du snabbt kan boka in intervju och återkoppla gärna inom 24 timmar till kandidaten.
2. Hör av dig till kandidaten även om ingenting nytt har hänt i processen. Då vet personen i alla fall vad statusen är.
3. Försök vara konkret och ge personlig feedback när du återkopplar.
4. Om du får hjälp med rekryteringen – synka med personen som är ansvarig så ni inte frågar samma frågor vid olika intervjutillfällen.
5. Se till att kandidaten får något svar efter personen har skickat in sin ansökan. Ett standardmejl med besked om när kandidaten kan förvänta sig ett svar är bättre än ingenting alls.
Vill du få fler insikter? Läs hela rapporten här.
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.