IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Som rekryterare arbetar vi ständigt med att hålla våra kandidater och kunder uppdaterade om processens gång. Det gör vi genom att återkoppla varenda steg till alla parter som är inblandade – men vad menas egentligen med återkoppling?
Det är något som tolkas på olika sätt hos människor i vår bransch. Utifrån ett kundperspektiv, tycker vissa att det räcker med att säga ”det kändes inte helt rätt” eller ”hens personlighet passar nog inte in här”. Men räcker det? En kandidat vill gärna ha så utförlig feedback som möjligt – vilket jag kan förstå! Hur ska de annars kunna utvecklas och bli bättre?
Utifrån ett kandidatperspektiv, tycker vissa rekryterare att det räcker med att säga ”vi har valt att gå vidare med andra kandidater”. Det förstår man visserligen – men är det dock utförlig feedback? Kan kandidaten utveckla sin kompetens och personlighet baserad på det? Det tvekar jag på!
Jag har ju själv sökt jobb ett par gånger i mitt liv. Det är så tråkigt att få ett automatiskt mail med en text som lyder ” Tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med andra kandidater”? Vad säger det mig som kandidat? Vilka grunder baserar kunden detta på? Hur kommer det sig att jag inte är en passande kandidat? Sedan fortsätter detta och man får fler mails med denna text. Ska det verkligen fungera på det sättet när du söker jobb?
Oftast inser man inte vikten av återkoppling och feedback. Det slutar därför med att kandidaten hamnar mellan stolarna och kunden blir missnöjd med leveransen. Hur ska vi då arbeta med återkoppling?
Det finns flera hundratals sätt att arbeta med det. Det gäller för dig att hitta din personliga pitch om hur du vill ge feedback till dina kunder och kandidater. Se till att alltid hålla din kund uppdaterad om vad som händer i processen – gärna på en veckobasis. Har du en kandidat i process, ser du till att hen är uppdaterad om alla steg och vad som sägs från kundens sida. Ger kunden dig diffusa svar om varför de inte vill gå vidare med en kandidat, ser du till att jaga fram utförlig feedback. Då slipper du missnöjda kandidater som troligtvis inte kommer att rekommendera dig eller ditt bolag till någon annan. Det vill man helst undvika. Du skadar inte bara ditt egna varumärke, utan ditt bolags varumärke på samma gång.
När det gäller kunder, bör du ställa krav redan från början. Säg det rakt ut, att processen kan komma att bli lidande på grund av diffus feedback. Kunden kommer då att ta det seriöst och se till att det levereras från deras sida. Svårare än så är det inte! Ställ hårt mot hårt redan från början så att kunden kan vara konkret och tydlig i sin feedback samt vara ärlig utan klyschor!
Vi alla har en sak gemensamt, nämligen tiden. Skyll därför inte på tidsbrist – satsa hellre på att stärka er Employer Branding och säkerställ att kommunikationen med kandidater och kunder prioriteras! För mer tips kan du läsa vår guide om hur du stärker ert varumärke för att attrahera den nya IT-generationen.
Lycka till!
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.