IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
E-handeln är idag större än aldrig förr och Thomas Andersson har varit med sedan start. Från webbansvarig på Brandskyddsföreningen till sin nuvarande roll som E-Commerce Manager på Axel Johnson International AB. Så kan Thomas resa sammanfattas i korta drag, men under resans gång har mycket hänt. Vi på Wise IT satte oss ner tillsammans med honom för att lyssna in hans erfarenheter och ta del av hans bästa tips och råd.
När vi ställde frågan om Thomas ville medverka i en intervju var han snabb på att svara ja. På ett engagerat och målande sätt delar han glatt med sig av sina erfarenheter.
– Jag fastnade för digital marknadsföring 2007 och jag började på byråsidan men växlade sedan över till att jobba inhouse på Brandskyddsföreningens marknadsavdelning. Där kom jag nära it i rollen som ansvarig för ett system- och plattformsbyte.
Efter ett par år på Brandskyddsföreningen väntade nya utmaningar som Head of Ecommerce & Web på Bygg-Ole. När Thomas kom ombord på Bygg-Ole var arbetet med en ny webb och e-handel precis påbörjat och han tog över som ansvarig och projektledare.
– Det var en rejäl utmaning att ta sig an ett sådant projekt i en väldigt traditionell bransch där e-handel var något nytt och obekant. Det mesta fungerade egentligen redan ganska bra på bolaget, precis som det hade gjort i hundra år, och det krävdes mycket fokus på att få med alla på tåget mot en ny e-handel.
Thomas råd till andra i liknande sits är att lägga mycket krut på interna ambassadörer. Internt engagemang visade sig vara både utmaningen och lösningen.
– Vi fokuserade mycket på internkommunikation och den största framgångsfaktorn var att identifiera ett antal ambassadörer som spred information och skapade engagemang inifrån. Efter ett tag växte engagemanget i hela organisationen och när e-handeln gick live bevisade vi för en trögrörlig bransch med komplexa säljprocesser att det gick att sälja online.
Skulle han göra om det idag skulle Thomas dessutom ha lyft en person som en intern “e-handelssäljare”, en superuser. Han betonar även att en annan viktig del är att utbilda kunden i e-handel om det behövs. Har man identifierat att kundresan behöver bli mer digital så måste ett förändringsarbete till och då är det, enligt Thomas, viktigt att den e-handelsansvarige får mandat att driva dessa frågor tillsammans med ledningsgruppen.
Det är tydligt att Thomas har samlat på sig många insikter under resans gång. Han sprutar ur sig erfarenheter och på frågan om han har fler råd till de som tampas med liknande utmaningar svarar han utan att tänka efter:
– Mitt främsta råd är att de bolag som har sålt på ett visst sätt tidigare ska ställa sig frågan ”om vi var en startup, hur hade vi gjort då?”. Det gör det lättare att inte begränsa sig, styra bort från valda sanningar och se saker och ting från kundens perspektiv. Då kan man också flytta gränserna för vad som är möjligt att göra.
Idag är Thomas ombord som E-Commerce Manager på AxInter som är marknadsledande inom lyftindustrin. Där är han en del av ett centralt team som utvecklar en digital gemensam plattform för ”Lifting Solutions”. De lokala bolagen är ansvariga för affären och teamets uppgift är att ge dem förutsättningar att sälja online.
– Det är både utmanande och spännande eftersom det är en omogen bransch – kunskapen och resurserna varierar mycket mellan olika bolag. Vi är i framkant i branschen, men branschen är längst bak i ledet när det kommer till e-handel så min uppgift handlar mycket om att utveckla och stötta organisationen, nu och framåt.
Drivkraften är att fortsätta att lösa komplexa utmaningar inom sälj och e-commerce. Att hitta den gyllene vägen där det digitala och det analoga möts.
– Jag sporras av komplex försäljning och att utveckla affären online. E-commerce handlar om att möta kunden där kunden vill mötas, idag och imorgon. Allt går så snabbt idag och det går inte att vänta tills kunderna efterfrågar en e-handel. Vi kan inte börja imorgon, vi måste börja idag.
Thomas Andersson har en gedigen erfarenhet och stort kunnande inom E-Commerce. Han drivs av att hjälpa bolag med deras digitaliseringsresor och har arbetat både inhouse och på byrå. Idag arbetar Thomas som E-Commerce Manager på AxInter, marknadsledande inom lyftindustrin.
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.