IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Den senaste tiden har en debatt om personlighetstester blossat upp, och åsikterna skiljer. Anders Hansen, svensk psykiater och även känd som författare, sommarpratare och programledare, har på det senaste utforskat ämnet personlighet flertalet gånger. I augusti, under SVTs morgonstudio, pratar Anders om problemet med att många personlighetstester som används i rekrytering saknar validitet. Han drar då kopplingen att personlighetstester därmed inte kan förutse hur en person kommer att prestera i en roll. Mycket fokus lades på just de tester som saknar validitet, och seriösa testleverantörerna på marknaden, med certifierade tester, hamnade i skymundan.
Många företag, som Wise IT, använder sig seriösa testleverantörer som applicerar femfaktormodellen i rekryteringsprocesser. Detta är den mest väletablerade och beforskade teorin, som även Anders Hansen förespråkar i serien “Din personlighet”. Att därför förkasta alla personlighetstester ger inte en rättvis bild av dess potential. För att använda det på bästa sätt, bör det kombineras med andra urvalsmetoder som strukturerade djupintervjuer och referenstagning. Speciellt med teknikens framfart, där många yrkens arbetsuppgifter effektiviseras kanske personligheten spelar en ännu större roll i huruvida en person kommer lyckas i en roll.
Just i IT-servicedesken, har behovet av bra service blivit ännu viktigare. I servicedesken är det ofta juniora medarbetare, som kanske inte har en lång arbetslivserfarenhet. Då måste vi kunna mäta potential hos kandidaterna, där tester är ett utmärkt verktyg att inkludera i sin rekryteringsprocess. I denna artikel kommer vi att diskutera personlighetsdrag som kan indikera om en person kommer att trivas i en servicedesk, och förhoppningsvis bli en stark medarbetare i teamet.
Personlighetsdraget öppenhet kan kännetecknas vid att man är intellektuellt nyfiken, öppen för känslor och villig att prova nya saker. Om man är öppen tenderar man att vara mer kreativ, och man har ofta många idéer. I en servicedesk bemöts man ständigt av problem som ska lösas. Att då ha en högre grad av öppenhet är det sannolikt att man axlar dessa utmaningar och testar nya saker – allt för att lösa problemet.
En tillmötesgående person är hjälpsam, tillitsfull, empatisk och villig att samarbeta. Att vara tillmötesgående är därav ett viktigt personlighetsdrag för att trivas i rollen som servicedeskmedarbetare, man vill instinktivt hjälpa andra.
Beroende på servicedesk, kan det vara bra att ha en medarbetare som är mer utåtriktad än reserverad. Utåtriktade personer får stimulans och energi av att umgås med andra medan de som är mer reserverade får stimulans och energi av att vara för sig själva. Har man en servicedesk där mycket dialoger med andra människor sker kan det vara bra att personen får energi och stimulans av det.
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.