IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Jag är en mästare på att skjuta upp saker, speciellt om det inte är något jag vill göra. Det blir lätt så när att-göra-listan är lång. Ännu värre blir det om jag hunnit skriva 4 olika att-göra-listor. Mitt ”efter sommaren” mål var att sluta skjuta upp saker och istället börja göra. Jag menar – hur svårt kan det vara?
Jag har nu ”levt som jag lär” i någon månad och här är mina bästa tips för hur även du kan få saker att hända. Dags att sluta ”feeda” min och din inre Alfons Åberg!
Vad menar jag med det då? Du har säkert en prioriteringslista, en tydlig kalender med mera– både privat och på jobbet. Det jag säger är att du ska göra EN lista – inte 4 olika. En lista som du håller dig till. Jag använder Trello – och det fungerar bra för mig. Det finns säkert andra bra listor som fungerar. Jag lägger in ALLT i Trello. Allt ifrån skicka blommor till min syster till att skriva blogg till företagets hemsida. Dela inte upp dina to-dos. Du kommer garantera glömma något då.
Vad är prioriterat och vad är inte? Det finns massa av metoder för hur du kan tänka – men jag gör det enkelt för mig. Vad MÅSTE göras och vad kan vänta? Har jag inte gjort sakerna på den prioriterade listan så får jag inte göra sakerna på den andra delen.
Låt oss säga att något dyker upp – exempelvis att tömma diskmaskinen. Gör det då direkt. Om något tar mindre än 3 minuter att göra så bör du göra det direkt. Självklart ska du inte göra små puckar hela tiden men en del saker är onödiga är skjuta upp och gör dig bara mer stressad i längden.
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.