Att kampen om marknadens bästa konsulter är hårdare än någonsin tidigare känner vi alla till. De flesta uppdragsgivare arbetar därför hårt för att framhäva sig själv som attraktiva uppdragsgivare. Men vad attraheras egentligen IT-specialisterna av? Och hur ska ni göra för att få fram budskapet om varför just ni är en attraktiv uppdragsgivare?

Jag tycker ärligt talat att de allra flesta kunder är rätt bra uppdragsgivare, några är rent av lysande uppdragsgivare – vilket ger medvind i form av ett gott rykte på konsultmarknaden. Vi som arbetar med kompetensförsörjning älskar självklart dessa kunder. Det är otroligt mycket enklare för oss som jobbar med konsultmatchning att hitta en konsult som vill ta sig an ett uppdrag hos en kund med rykte av att ha ett ”bra” konsultmiljö. Och uppdragsgivare som tvärt om har rykte att vara mindre attraktiva får i stället starta i en brant uppförsbacke på en marknad som präglas av kompetensbrist.

Vad innebär det att vara en ”drömuppdrags­givare”?

Att vara en ”drömuppdragsgivare” kan ge många fördelar för att attrahera spetskompetens i form av konsulter samt även behålla dessa. Kom ihåg att konsulten ofta har vald att bli konsult av en anledning! Utöver att få bra betalt, är utveckling samt möjligheten att själv välja uppdrag avgörande. Det är därför viktigt att du som uppdragsgivare erbjuder hen intressanta, utmanande eller även svåra uppgifter. Att få växa i rollen samt även utmanas är en drivkraft för många. Många uppdragsgivare fokuserar på att söka efter en konsult som gjort exakt liknande uppdrag tidigare, det känns tryggt och kostnadseffektivt. Det kan man absolut göra, men krydda gärna rollen eller framhäv det som gör att konsulten ser uppdraget som utmanande, bra för sitt cv samt och även roligt.

Vi som kompetensleverantörer märker att våra kandidater och konsulter blivit mer medvetna uppdragsgivarens affärsidé. Det finns exempelvis vissa branscher som många aktivt tar avstånd ifrån och tvärt om så finns det branscher som verkligen attraherar många. Kunder med som arbetar med samhällsnytta, hållbarhet eller gröna affärsidéer, har en klar konkurrensfördel.

Flexibilitet blir allt viktigare för många konsulter

Just nu ser vi att flexibilitet är extra viktigt för många konsulter för att de ska attraheras av en potentiell uppdragsgivare. Kan det finnas möjlighet att arbeta på distans, helt eller delvis, är det en stor fördel. Möjligheten för distansarbete är en mycket viktig faktor som påverkar hur stort urval som kommer finnas tillgängligt av IT-kandidater för anställning, och det är minst lika viktigt för en konsult. Ofta viktigare! Många konsulter som väljer att starta eget (”bli giggare”) är ofta flexibilitet kring uppdragslängd, omfattning eller distansarbete, avgörande för om hen väljer en uppdragsgivare eller ej. På en IT-marknad där det är tufft att hitta kompetens, kan faktorer som detta bli avgörande för om ni lyckas hitta är ”drömkonsult” eller ej.

Specifik för IT- och tech-konsulter, är att uppdragsgivaren gärna får arbeta med senaste technologi, innovation, samt ha en innovativ och inspirerande utvecklingsmiljö. Jag är ofta i kontakt med kunder som är kända för sin affärsidé som kan vara något annat än IT och tech. De berättar om att de kan ha relativt enkelt att attrahera kandidater i sin kärnverksamhet, där de har ett bra renomé. Att samma företag möjligtvis har väldigt spännande IT och tech, behöver inte vara lika känt, och det kan medföra utmaningar kring att attrahera denna form av nyckelkompetens. Detta arbete får gärna vara proaktivt och kontinuerligt.

För mig som brinner för att matcha kunder med konsulter, finns det inget bättre än där mötet mellan konsult och kund blir ”en perfekt match”, och sannolikheten för detta kan faktiskt påverkas enklare än man tror. Det handlar om att ni som uppdragsgivare behöver ha örat mot rälsen och lyssna in vad konsulterna letar efter.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Heidi Tangnäs

Head of Business development & growth

Heidi har gedigen erfarenhet från kompetensförsörjning inom IT, både rekrytering samt konsulter. Hon har även själv erfarenhet som IT-konsult från flera uppdrag. Det intressanta med att arbeta med kompetensförsörjning är matchningen mellan en konsult eller kandidat som söker sitt nästa drömuppdrag eller anställning, och kunder som behöver affärskritisk kompetens. Just mötet mellan dessa samt vad som krävs för att göra den perfekta matchningen är något Heidi alltid strävar efter. Heidi brinner för mångfald och en inkluderande IT-miljö, alltifrån att arbeta aktivt för att fler tjejer väljer IT/Tech, till att arbeta mot åldersdiskriminering eller möjligheter för kandidater som inte är svensktalande att få möjlighet på vår uppdrags- och arbetsmarknad.