Har det nuvarande läget i världen gjort att era rekryteringsprocesser inte bara avtagit– utan kanske inte prioriteras? Upplever du att rekrytera på distans är näst intill omöjligt? När vi hamnar i kriser och i utmanande tider som dessa behöver vi hitta nya vägar att få leveransen i mål. Att rekrytera från din karantän ger dig chans att få momentum i rekryteringsprocessen och hålla igång verksamheten,  när andra företag istället växlar ner

Statens rekommendation att arbeta på distans (som en konsekvens av coronautbrottet) gör att många av oss kämpar på hemifrån för att bibehålla och driva våra verksamheter framåt. Detta gäller samtliga branscher – inte minst i IT-branschen. Känslan är ändå att många av oss är vana att arbeta digitalt, men förändras rekryteringsprocessen något utav detta?

Självklart är detta något ”nytt” och något vi inte är vana vid. Vi behöver anpassa vårt sätt att arbeta så det fungerar med rådande utmaning. Personligen tycker jag att vi inte ska se det som anpassning utan snarare se det som en möjlighet att förbättra den processen vi arbetar efter. Vi kan nu bli mer effektiva, proaktiva och se rekrytering som något långsiktigt och inte bara som en punktinsats på 4 veckor.

SÅHÄR TÄNKER JAG…

Effektivisering av rekryteringsprocessen

Under de senaste veckorna har det varit mycket enklare att komma i kontakt med både kandidater och med beställare – vilket gör att vi kan korta ner rekryteringsprocessen något. Enkelheten i att koppla upp mot ett digitalt möte, istället för att behöva ta sig runt i ex. Stockholm för en intervju gör att det går snabbare.

Proaktiv rekryterings starts now

Läget i världen gör också att det finns fler kandidater än tidigare. Det är nu vi ska passa på att både hitta drömkandidaten – men också nätverka så att när kaoset runt omkring oss lagt sig så kan vi snabbt komma igång med rekryteringarna för att få verksamheten på banan igen. Även om ni har rekryteringstopp nu – så bör ni arbeta aktivt med att nätverka och intervjua kandidater och IT-specialister ni är i behov av, och kan tänka er anställa.

Möjligheten till att förbättra och tydliggöra kommunikation kring er som företag

Vi alla går på högtryck nu men jag tycker ändå vi ska se detta som en möjlighet att skruva och förbättra vår People Experience. Passa på att skapa content som passar för de kandidaterna ni kommer att söka när allt detta är över. Oavsett om ni söker en Java utvecklare eller om fokus kommer ligga på exempelvis säljare – så bör ni se till att ha content på karriärsidan som tilltalar den målgruppen. Intervjua kollegor, skriv om projekt och framtidsplaner ni har. Ju mer content, desto mer kvalitativa kandidater när väl annonserna kommer ut.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev