Vi alla har vid något tillfälle varit nya på jobbet. Känslan av att varken känna till kollegor, kontor eller i vissa fall arbetsuppgifter är både en kittlande och nervös känsla. Emellertid finns det vissa saker som kan vara bra att tänka på, medan andra saker kan vara sköna att känna till som nyanställd. Nedan listar jag tre av mina bästa tips till dig som ska eller nyligen har påbörjat en ny tjänst.

1. Var nyfiken och ta anteckningar

Första dagen på jobbet kommer du troligtvis träffa mycket nya kollegor. Oavsett om det är ett litet eller stort företag kommer du möta nya ansikten och behöva lära dig namn på nya människor som kanske redan kan ditt namn sedan innan eftersom du är ny. ”Alla känner apan, apan känner ingen”. Mitt råd är att försöka ta i hand med så många som möjligt och sätta upp ett system för hur du ska lära dig namnen på de nya kollegorna. En bra idé för detta kan vara att upprepa namnet på den du hälsar på, eller ta hjälp av företagets hemsida, om de har bilder på sina anställda där. Din första tid hos företaget kommer troligen bestå av mycket ny information utöver den du läst och fått till dig tidigare. Förhoppningsvis får du ta del av någon form av onboarding där du blir informerad om företagets policys, system, processer etcetera. Använd denna tid som tillfälle för att ställa frågor, ta anteckningar och lära dig om din nya arbetsplats. Var nyfiken!

2. Agera professionellt

Som ny på en arbetsplats är du ofta uppmärksammad av dina nya kollegor. De känner redan till varandra och vet vad de går för. Under din första tid kommer de att lägga större vikt vid hur du beter dig och agerar, vilket kommer forma bilden av hur du är som anställd. För att skapa bra och starkt samarbete med dem är det viktigt att du gör ditt bästa för att vara både en bra medarbetare och kollega. Kom i tid till jobb och möten och var på plats de dagar och tillfällen som företaget önskar. Detta är ett ypperligt tillfälle att visa vad du går för. Kom även ihåg att hålla en god ton och använda ett vårdat språk. Att prata om hur full man var i helgen kanske funkar på vissa företag, men inte alla. Försök läsa av företagskulturen och agera utifrån den. Agera professionellt!

3. Var snäll mot dig själv och ärlig mot din arbetsgivare

Även om du vill och säkert kommer göra bra ifrån dig på dån nya arbetsplats får du inte glömma att du trots allt är ny. Att komma in i arbetet och kunna leverera till 100% är ingenting du kan räkna med att göra från dag ett. Ha därför tålamod med dig själv och var ärlig mot din arbetsgivare. Flagga om du känner att det finns saker du inte behärskar eller förstår. Hellre att du frågar under din första tid på företaget, än att du inser senare att du inte helt har koll på saker som ingår i dina arbetsuppgifter. Ibland är att fråga den enda lösningen för att få svar. Men framför allt, ge det tid. Du kommer uträtta stordåd när du väl bemästrat din roll!

Att vara ny på en arbetsplats är som tidigare nämnt inget obeprövat. Även din chef har varit ny på denna arbetsplats vid något tillfälle och har troligtvis stor förståelse för att det kan ta lite tid att komma in i arbetet. Det kan och kommer kanske kännas otäckt att vara ny på en arbetsplats, men vi hoppas att du med dessa tre tips kan känna dig lite tryggare under din första tid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Amalia Ahlsten

Amalia är en av våra Account Managers och har varit en del av Wise IT sedan våren 2022. Hon har tidigare erfarenhet från rekrytering- och konsultbranschen inom både logistik och IT. Med en kandidat inom entreprenörskap med inriktning ekonomi i ryggen tycker Amalia att affärsutveckling, nätverkande och sälj är otroligt spännande och hon brinner för att hjälpa kunder att hitta den bästa lösningen för deras verksamhet. Sist men inte minst är hon i grunden gotlänning, vilket man tydligt hör på hennes dialekt!