Att arbeta som konsult har du säkert hört talas om tidigare, men vad innebär det egentligen och vilka är fördelarna? Många yrkesverksamma ställs inför valet mellan att bli fast anställda eller att arbeta som konsulter. Båda anställningsformerna har sina unika fördelar och utmaningar, och det kan vara svårt att avgöra vilken väg som är rätt för just dig. I denna artikel kommer vi att jämföra dessa två anställningsformer och ge dig insikter som kan hjälpa dig i valet. Vi har vi tagit hjälp av Marina Malesevic och Johan Karlsson, konsultchefer på Wise IT, för att besvara de vanligaste frågorna. 

Vad innebär det att vara en konsult? 

Att vara en konsult innebär att du antingen i form av egenanställd eller som anställd hos ett konsultbolag blir uthyrd på uppdrag hos andra företag. Det är vanligt att företag tar in konsulter på grund av brist på specialistkompetens eller på grund av hög arbetsbelastning. Uppdragen kan vara tidsbestämda, men dem behöver inte vara det. Konsultrollen är inte kopplat till en specifik bransch eller kompetens, oavsett om du arbetar med HR, IT eller exempelvis ekonomi så finns det möjligheter för arbete som konsult.  

Många tror att man behöver en spetskompetens för att kunna arbeta som konsult, något som inte stämmer. Även om man är ny på arbetsmarknaden finns det massvis med möjligheter, och det är ett utmärkt sätt att samla på sig erfarenhet.  

Vad är de största fördelarna med att arbeta som konsult? 

Den största fördelen med att arbeta som konsult skulle jag säga är att man har två chefer – en på plats på uppdraget och en konsultchef, förutsatt att man är anställd hos ett konsultföretag. Genom att ha två chefer får man alltid två bollplank att diskutera med. Kort och gott två olika individer som ser på en från två olika perspektiv. Sen är det en stor fördel att man får chansen att arbeta i olika roller på olika bolag, inte bara för kompetensutvecklingens skull men också för ens välmående på arbetet. Trivs man exempelvis inte på ett uppdrag kan man vända sig till sin konsultchef och diskutera andra möjligheter. Det är något som kan vara svårare att göra som fast anställd, förklarar Marina. 

Jag skulle säga att den största fördelen är att man kan säkerställa sin kompetensutveckling genom att arbeta som konsult. Är man anställd hos ett och samma företag ser man ju bara vad som sker på det specifika företaget och utsätts bara för utmaningarna som det specifika företaget ställs inför. Som konsult får man testa olika företag och samla på sig erfarenheter från varje ställe. Konsultchefen är självklart också en stor fördel – man har alltid en utomstående person att prata med, säger Johan. 

Vem passar som konsult? 

Både Marina och Johan berättar om flexibilitet och nyfikenhet som de viktigaste personlighetsdragen:  

-Att vara nyfiken och att tycka om förändring är viktiga personlighetsdrag. Konsten att kunna vara flexibel är viktigt då konsultuppdrag kan skilja sig åt. Arbetsmässigt är det fördelaktigt att inte lägga för stor vikt på arbetssätt eller metoder. Det är bra att vara öppen för att göra det som kunden önskar och på ett så bra sätt som möjligt, berättar Johan.

Flexibilitet är viktigt att ha, men också att vara någon som tycker om utmaningar, att pröva sig fram och som inte har svårt för att byta miljöer. Att vara konsult innebär ofta att man träffar en hel del olika personer, så att tycka om det är bra. Är man en person som tycker om det finns det nästan oändligt med möjligheter att nätverka, fortsätter Marina.  

Är ett konsultjobb tryggt? 

En av de största fördelarna med att vara fast anställd är tryggheten som medföljer. Man behöver inte oroa sig för att gå utan arbete, det är tryggt och bekvämt. Men Marina vill lyfta att man ändå kan vara fast anställd som konsult, men då via ett konsultbolag.

Som konsult har man en konsultchef som aktivt arbetar tillsammans med en för att hitta nya uppdrag. Hos oss på Wise IT har vi till och med ett helt team som hjälper till, alla med sina kunder och kontakter. Sen kan marknadsläget självklart variera som kan leda till färre konsultuppdrag, men man har ofta en tillsvidareanställning som anställd konsult vilket i sig är stabiliteten. Man har stöttning i att hitta nya uppdrag så oftast går det bra, ibland kan det ta lite tid mellan uppdrag men det löser sig nästan alltid, förklarar Marina.  

Johan instämmer, och berättar om långsiktighet som vissa undrar över när man pratar om trygghet och konsultlivet:  

Vill man ha långsiktighet på ett uppdrag får man ofta det, min uppfattning är att många kunder vill ha långsiktiga konsulter. IT-kompetens är ju svårt att hitta som det är, så kan kunden behålla en kunnig konsult på längre sikt vill dem ofta det. Känner man dock att man inte får stimulansen man behöver eller dylikt kan vi som konsultchefer också hjälpa till med att hitta nya uppdrag. Konsulterna får en förlängd säljare till att hitta nya uppdrag i konsultchefen. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lisa Ohlsson

Lisa är idag Tech Talent Acquisition Consultant på Wise IT och har tidigare rekryterat inom sälj och marknad. Hon är van vid internationella miljöer och trivs som allra bäst när det är högt tempo. Som rekryterare brinner Lisa för DEI och strävar alltid efter att ge den bästa möjliga kandidatupplevelsen. Hon har även mångårig erfarenhet inom gymbranschen och har bl.a varit gruppträningsinstruktör och medlemsvärd. Det är även hennes favoritställe att vara på (när hon inte är på Wise såklart!).