Kompetensbristen som råder i IT- och techbranschen kombinerat med en alltmer digitaliserad värld gör att många verksamheter kämpar med att hitta IT-kompetens. Det gäller inte bara för den privata sektorn, även den offentliga sektorn får dras med utmaningen. Många verksamheter väljer idag att ta extern hjälp för att hitta IT-kompetens, men processen skiljer mellan den privata och offentliga sektorn. Många kan nog anse att den offentliga sektorns krav på leverantörer, samt upphandlingsprocessen för att hitta en leverantör, gör processen ännu mer komplex. Vi har pratat med Thomas Norman, Bid Manager på Wise IT, som har mångårig erfarenhet av offentliga upphandlingar och Anja Widell, rekryteringskonsult på Wise IT, som ger sina råd och tips på hur man som offentlig verksamhet kan tänka när behovet av IT-kompetens uppstår.  

Hur ser upphandlingar ut idag i den offentliga sektorn? 

Offentliga upphandlingar består av en strukturerad process, där leverantörer förväntas besvara på utvalda frågor och skicka in information för att vara aktuella i urvalet.  

-Processen är strukturerad och det är verkligen det som kännetecknar upphandlingar i offentlig sektor. Det är överlag viktigt med transparens, men även referenshantering, case, hållbarhetsfrågor, certifieringar och den typen av frågor. Det är därför viktigt att som leverantör kunna visa upp en gedigen och positiv historik med tidigare uppdrag. Detta inkluderar att ha levererat i tid, uppfyllt kvalitetskrav och visat flexibilitet vid behov av förändringar. Referenser från tidigare kunder kan vara avgörande och kan ofta väga tungt i bedömningen. Dessutom spelar leverantörens förmåga att följa lagar och regler en stor roll. Att ha en stark efterlevnad av relevanta regelverk, inklusive arbetsmiljökrav och miljöbestämmelser, är avgörande för att bygga förtroende hos upphandlande myndigheter. I slutändan handlar det om att samla poäng och få så lite avdrag som möjligt.  

En välplanerad och strukturerad process, kan låta som en stämpel för framgång men så är det inte alltid. Thomas fortsätter med att berätta om utmaningarna som processen bakom offentliga upphandlingar inom konsult och rekrytering kan ge: 

Trots en välplanerad och strukturerad process kan fokuset ibland hamna på parametrar som sänker kvaliten. Det är ju inte en hemlighet att den offentliga sektorn är mer priskänslig än den privata. Ibland kan det bli att kvaliteten då brister i leveransen, och att det är mer pris man mäts på snarare än den faktiska kvaliteten. Det är ju inte riktigt samma sak i den privata sektorn, där är man är mindre priskänsliga och mer kvalitetsstyrda med rätt konsult, i rätt tid till rätt pris. I rekryteringsprocesser inom IT- och techbranschen är kvalitet A och O, framförallt för att få in rätt kompetens i rätt tid för att få fart på projekten i snabb takt. I och med att IT-specialister, speciellt i högkonjunktur, har råd att vara kräsna vid valet av nytt jobb/konsultuppdrag, vill man att kvaliteten ska vara så hög som möjligt och det ska gå snabbt i processen. Här behöver den offentliga verksamheten bli något mer flexibel. Även om det är bra att kandidater konkurrensutsätts slutar det allt som oftast i vilken leverantör som har lägst pris. Det pressar dessvärre tillbaka kvaliteten. Kravet på kandidaters tidigare erfarenhet inom offentlig sektor är också något att se över. Ibland faller strålande kandidater bort på grund av avsaknaden av detta. Visst kan det vara en annan kultur inom den offentliga sektorn, men arbetena i sig är ofta liknande varandra oavsett sektor.  

Utmaningar med att få in rätt kompetens 

Det är inte bara priskänsligheten som kan vara en utmaning, att attrahera ny kompetens kan också vara svårt. 

Många som arbetar inom offentlig sektor trivs otroligt bra, det är en trygg anställning. Utmaningarna är mer att attrahera ny kompetens, för yngre och nyutexaminerade – hur blir man en attraktiv arbetsplats? Berättar Thomas. 

Många kan nog se offentlig sektor som en av de mindre utvecklingsbenägna sektorerna, att man inte har så moderna tekniker och att det är långa beslutsvägar. Det behöver inte stämma men kandidatmarknaden svarar ändå på det. Intresset kan dock skifta beroende på om det är hög- eller lågkonjunktur.  Det trygga värderas mycket högre hos många när ekonomin kanske inte är lika stabil och resten av världen är mer otrygg, säger Anja. Anja fortsätter med att belysa vikten av rätt marknadsföring för att visa allt det positiva med den offentliga sektorn: 

Att noggrant arbeta med sin marknadsföring mot kandidater är viktigt – vad har vår arbetsplats som är attraktivt? Det finns så mycket positiva fördelar med den offentliga sektorn som att det är en trygg arbetsgivare, du har troligtvis bra work-life balance och er kultur kanske på det är riktigt härlig? 

Thomas ger även sina tips för att attrahera IT-specialister inom offentlig sektor men poängterar också hur viktigt det är att välja en bra samarbetspartner och leverantör till sina rekryteringar;  

För att attrahera IT-specialister idag kan man försöka rannsaka internt och se vad man kan göra för att bli en attraktiv arbetsplats. Kompetensutveckling är viktigt för många IT-specialister, man kanske kan inkludera fler utbildningar till sina anställda? Även hållbarhet är något som många tänker på idag vid valet av arbetsplats – vad gör verksamheten inom hållbarhet? Detta kommer att bli ännu mer tydligt framöver på grund av CSRD, hållbarhet kommer att vara på agendan. Även om offentlig sektor inte påverkas på samma sätt som den privata, bör den offentliga sektorn samarbeta med leverantörer som har ett hållbarhetsfokus. I och med alla utmaningar vi står inför inom IT och Tech, är det givetvis viktigt att man är noggrann med valet av leverantör och väljer det företag där fokuset är på kvalitet och pris i symbios med varandra. Inom ramen för budgeten såklart.  

Sammanfattningsvis står offentliga verksamheter inför utmaningar att säkra IT-kompetens. För att lyckas bör offentliga arbetsgivare fokusera på att attrahera talanger genom att lyfta fram fördelar som trygghet, work-life balance, och kompetensutveckling. Valet av en leverantör som förstår dessa behov och kan leverera hög kvalitet är avgörande för att möta framtida krav. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lisa Ohlsson

Lisa är idag Tech Talent Acquisition Consultant på Wise IT och har tidigare rekryterat inom sälj och marknad. Hon är van vid internationella miljöer och trivs som allra bäst när det är högt tempo. Som rekryterare brinner Lisa för DEI och strävar alltid efter att ge den bästa möjliga kandidatupplevelsen. Hon har även mångårig erfarenhet inom gymbranschen och har bl.a varit gruppträningsinstruktör och medlemsvärd. Det är även hennes favoritställe att vara på (när hon inte är på Wise såklart!).