IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Att arbeta med kundservice i olika roller har alltid gått som en röd tråd i Sabina van der Schaaf de Marés tidigare arbetsliv. Nyfikenheten för IT kom senare i livet. I dag har hon jobbat som IT-konsult i ett drygt halvår. Det har hon inte ångrat en sekund. – Här får jag nytta av både mina nya kunskaper och mina tidigare arbetslivserfarenheter, säger hon.
Det var när pedagogerna på ett föräldramöte på sonens förskola berättade att barnen skulle lära sig programmering som ett frö såddes hos Sabina. Kanske skulle hon själv lära sig mer om IT?
– Jag har alltid varit intresserad av teknik men har aldrig sett mig själv jobba med IT. Inte heller mina vänner eller min familj har gjort det och jag hade inga andra förebilder inom IT. Däremot har jag alltid gillat att lösa problem med hjälp av tekniska lösningar, så när jag funderade på vad jag ville syssla med i framtiden började tankarna snurra kring IT. Det kändes som en framtidsbransch, säger hon.
Sagt och gjort. Sabina sökte runt och fastnade för Technigos Boot Camp utbildningen till Frontend utvecklare. Utbildningen varade sex månader och hon blev klar våren 2021.
– Efter utbildningen kändes det viktigt att få in en fot i branschen och börja den nya karriärresan. Att kunna kombinera tidigare erfarenheter med de nya tekniska kunskaperna var en bra ingång. Det kändes som att rollen som IT-konsult var en bra ingång i branschen. Så jag kontaktade Wise IT och fick ett möte. Det föll väl ut. Wise behövde någon med programmeringskunskaper och som även hade erfarenhet av kundservice till ett uppdrag hos kund. Det uppdraget passade mig perfekt.
Därefter gick allt snabbt. Och nu är Sabina redan ute på nästa uppdrag, som Application Support Specialist hos ett av Europas ledande företag inom HRM och lönesystem. Att det gått så fort tror hon beror på att hon tog för sig och var lösningsorienterad.
– Om det var något jag inte kunde så googlade jag eller frågade andra. Det är en del av kulturen inom IT att hjälpa varandra för att tillsammans komma till en lösning. I slutändan är det en kund som ska få hjälp – det är viktigt att komma ihåg, säger hon.
Under tiden som IT-konsult har Sabina förstått hur många möjligheter det finns i branschen.
– Det är ett nytt universum som öppnar sig. Det finns så många möjligheter och många nischer att fördjupa sig i under resans gång. Det gäller att hitta det som är kul och inte begränsa sig själv. Resan inom IT tar aldrig slut, säger hon.
– Att man gör skillnad varje dag. Kunderna uppskattar hjälpen och att lösa andras problem är väldigt tillfredställande. Jag uppskattar också att jag lär mig så mycket nytt varje dag, att det går snabbt att avancera och att det finns en kultur av att hjälpa varandra.
– I början var det svårt att veta vad jag ville satsa på, men när jag väl hittat en ingång så rullade det bara på. Mitt råd är att börja med en utbildning. När du väl är inne i det är det lätt att lägga till kunskaper under resans gång. Det är aldrig bortkastad tid. Jag skulle inte vara där jag är i dag om jag inte börjat med Boot Campen, säger Sabina och fortsätter:
– Du är ute på din egen resa. Inspireras av andra, men hitta din egen väg fram. Kombinera gärna dina gamla erfarenheter med dina nya tekniska kunskaper.
– Om du har funderat lite på det är det bara att köra. Är det inte rätt för dig har du ändå gett det ett försök. Det är aldrig bortkastad kunskap att lära sig mer om IT. Det ligger i tiden och är här för att stanna.
Sabina van der Schaaf de Maré: Karriärväxlat in i IT-branschen och jobbar idag med CX inom cloud baserade digitala HRM-produkter. Efter flera år inom sälj, kundservice, medlemsrådgivning samt event – och projektledning. Med en stark personlig drivkraft och en önskan om att göra en positiv skillnad för fler än sig själv.
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.