IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Det finns personer som inspirerar och det finns personer som inspirerar! För ett tag sedan lyssnade jag på ett webbinarium med Karin Kennergren och Maria Joons från Columbus Sweden – två personer som inte bara har magiskt energi utan också besitter kunskap varje organisation skulle behöva. Nämligen kunskapen kring hur ni som organisation kan bli mer agila och långsiktiga i ert sätt att arbeta!
Den här föreläsningen fick mig att tänka….
Precis som Maria och Karin sa så är nog de flesta människorna en kombination av båda. För även om du vill vara en person som delar med dig av din kunskap och ser vikten av att inte ha en lösning som bara du själv kan så vill nog många av oss innerst inne också få bekräftelse för den specialist du är. Jag är en sådan hybrid-smasher! Delar gärna med mig, men gillar också när man blir inkallad som den där experten jag innerst inne gillar att vara.
Frågan är om jag behöver släppa den tanken för att min arbetsplats ska bli en mer effektiv organisation? Kan jag, genom några enkla medel och lite mer tålamod, bidra till att platsen jag arbetar på blir en plats där långsiktigt lärande och kompetensdelning faktiskt är en del av vardagen? I tider som dessa när jag haft tid att rannsaka mig själv (covid-19 och konstant hemarbetet) så har jag kommit till insikten att jag hatar när saker går långsamt, vilket är något som behöver vara okej när du kompetensdelar och överför kunskap från en person till en annan. Så problemet ligger inte (bara) hos andra, utan mest hos mig själv!
Frågan är ju om organisationens struktur skulle kunna hjälpa mig på traven och pusha mig till att dela med mig av kunskap? Jag menar, hur ser er organisationsstruktur ut? Sitter alla på IT på en avdelning och alla som arbetar med marknad på en annan? Det är ju vanligt att vi arbetar i silon och tillsammans med de som arbetar med liknande saker. Vad skulle hända om vi i stället för att arbeta i den vanliga, mer traditionella teamstrukturen, började arbeta med den kompetensen som faktiskt behövs för att uppnå bästa möjliga resultat?
Min kollega Nadja (som pratar med många av våra kunder) och jag synkade häromdagen. Hon berättade att allt fler organisationer försöker komma bort ifrån silos i organisationerna genom att bl.a. skapa mixade team med olika kompetenser. Det kan handla om att man har en lösningsarkitekt, marknadsförare, säljare, ingenjör och utvecklare i ett gemensamt team, eller att man inom organisationen kan beställa in kompetenser från olika kompetenshubbar beroende på projekt eller behov. Visst finns det utmaningar även med det sättet att arbeta, kanske främst för ledarna vars medarbetare är i många olika team. Viljan att break the silos verkar däremot finnas därute och många har kommit en bra bit på vägen med det arbetssättet för att skapa synergier, kompetensutbyte och effektivitet inom organisationerna. Noterbart är dock att det ”nya” sättet att arbeta på, ofta har inneburit en omorganisation för att komma bort från traditionell teamuppbyggnad och arbete i silos.
Jag tror att när vi slutar sitta med enbart ”likasinnade” så skulle vi få mer förståelse för varandras jobb. I min roll som marknadsspecialist får jag ofta förfrågningar/beställningar från organisationen där framförhållning inte finns utan beställningarna är ofta akuta och jag behöver släppa allt för att lösa det. Vill poängtera här att det inte är så konstigt att mina kollegor hör av sig med problem som brinner och förväntar sig hjälp direkt då dem inte riktigt vet vad jag arbetar med. Lika lite som jag faktiskt vet vad det innebär att arbeta med search och konsultuthyrning. Vi har ett ”hum” om vad andra gör – men sällan förstår vi varandra på riktigt och det kanske har att göra med att vi inte arbetar fullt ut med varandra.
Men vems ansvar är det då? Är det mitt ansvar som medarbetare att dela med mig eller är det organisationens uppbyggnad som skapar problem? Kan det kanske vara bådas? Vill också tydliggöra att jag inte tror det här är ett unikt problem för just Wise IT och rekrytering/konsultbranschen utan det är något som alla bolag brottas med.
Utan att vara någon expert på ämnet – så tror jag att vi behöver bli bättre på att bygga team där kompetensen är i centrum och där roller och titlar läggs utanför dörren. Vi behöver fokusera på vilken kompetens som behövs för att driva projektet, affären och bolaget framåt. Jag och min chef Annika har pratat tidigare om vikten av att inkludera kompetensen marknad, sälj och IT tidigt i processer för att vi ska kunna bidra på rätt sätt. För mig, som sitter på en hybrid-kompetens inom marknad, sälj och IT (i form av CRM-system) så är det viktigt att vara med från start i projekt – och inte bli inkastad i slutet för att lösa de problem som kommit upp längs projektets gång. Det är allt annat än effektivt – och i slutändan så kommer projektet ta längre tid.
Om senaste året (pandemi-året) lärt oss något, så är det att flexibilitet och kommunikation behövs för att driva affärer framåt. Vikten av att förstå dina kollegor, finnas där, stötta och tydliggöra vad du kan bidra med för att underlätta för dem är avgörande för att komma framåt. Sitter du dessutom med en digital affär (e-handelsbolag) där kompetensmixen av sälj, marknad och IT behövs för att driva en både innovativ och effektiv verksamhet behöver du vara ännu mer kommunikativ och flexibel kring teamuppställning för att verkligen utnyttja kompetenserna ni har internt.
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.