IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Har ni för mycket att göra på IT-avdelningen? Hinner ni inte med verksamhetens krav eller känner ni att kraven på IT-avdelningen är orimliga? Kan det vara så att ni är underbemannade? Behöver du ta in IT-personal men vet inte om du ska hyra in eller rekrytera in permanent? Här är några viktiga frågor du bör ställa dig inför ditt beslut att ta in nya medarbetare.
Att ha behov av fler kompetenser och tro att man kan baka in allt i en roll kan ibland bli väldigt dumt. Dessutom kan det bli kontraproduktivt om man tror att personen ska kunna vara både detaljfokuserad, analytisk och samtidigt väldigt driven och ha helikopterperspektiv. Fundera två gånger. Kan det vara så att man behöver dela upp rollen för att den inte ska bli motsägelsefull? Eller är det kanske bättre att ta in två personer som gör jobbet?
En klassiker när man ska ta in en ersättare för någon som varit ombord ett tag är att man försöker hitta någon som är likadan och ska göra samma saker. Detta behöver inte alltid vara mest effektivt.
Kanske finns annan person på företaget som kan ta vissa av arbetsuppgifterna så den nya rollen blir så tydlig som möjligt för den nyanställda? Ibland kan det vara mer effektivt att skala av och renodla sina roller.
Mer lästips från bloggen:
Krav på svenska kan kosta dig konkurrenskraft
Ibland kan det vara helt fel att ta in en konsult. Som till exempel när en roll är alltför affärskritisk. Risken med en konsult i rollen är att du tar in en temporär lösning och att det med tiden blir en mer och mer permanent resurs i en konsultförklädnad. Du fastnar med en hustomte som blir en i gänget. Ja visst, det är jättekul. Tills den dagen konsulten bestämmer sig för att ta ett annat konsultuppdrag och sticker med sin (din) affärskritiska kompetens.
Vem vill inte ha någon som kan allt. Och gärna lite till. Men handen på hjärtat, om du tar in denna person, hur ska du kunna få denna person att stanna? Vilken utvecklingspotential finns för denna person när man redan kan det man ska kunna i tjänsten och inte behöver lära sig mer.
Har du ett kritiskt projekt där kompetensen är avgörande och rent av innebär en hög risk om kompetensen inte finns där från början? Ja då är det bättre att ta in en konsult i rollen som är startklar och inte har någon startsträcka. Annars; ta den där personen med rätt driv, motivation och inställning. Trots att man inte uppfyller alla krav på pappret.
Hur ser behovet ut i ett längre perspektiv? Matchar behovet just nu med den IT-organisation du vill ha framöver? Vi frågar ju ofta kandidaten vad hen har för framtidsambitioner och hur man vill växa och utvecklas inom sin roll. Men vet du verkligen som arbetsgivare hur din IT-organisation kommer se ut om 5 år? Om tre år? Om ett år? Om inte behöver du nog ta dig en funderare innan du tar in en ny medarbetare. Är svaret lite luddigt i dagsläget kan det vara klokare att ta in en IT-konsult. Då kan du sedan vara flexibel i ditt behov och se organisationen förändras utan att medarbetarna blir alltför lidande.
Har du funderingar kring ditt nästa steg kring att hitta en ny medarbetare? Slå oss gärna en signal eller mejla så ska vi försöka hjälpa dig tänka ut en lösning som passar dig där du är just nu!
Vill du läsa mer om att attrahera framtidens IT-medarbetare? Ladda ner vår guide med 6 saker du måste veta som arbetsgivare.
Guide: Så attraherar du den nya IT-generationen
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.