IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Stefan jobbar som servicedeskchef på ITS Nordic och kommer utbilda studenterna på Tech Agent Program i höst. Han ser fram emot att vara en del av att forma morgondagens supporttekniker. Förhoppningen är att examinera studenter som kommer ut med rätt mind-set och verktyg för hur man ska agera i en support. Samtidigt som de har rätt förväntningar på hur deras framtida arbetsplats kommer att vara.
En utmaning som Stefan möter i sin vardag är att det är svårt att få personalen att stanna. First-line supporten blir vanligtvis en sluss för personer som vill vidare. På ITS Nordic försöker man arbeta proaktivt och erbjuda de anställda utvecklingsmöjligheter. Där får personalen till exempel disponera två timmar varje vecka på valfri aktivitet utanför sina ordinarie arbetsuppgifter. De erbjuder utveckling och försöker sprida ut kunskap så alla kan kliva in där det behövs.
En förändring som Stefan har lagt märke till under de senaste åren är att det läggs allt större vikt vid personlighet och driv vid en rekrytering till servicedesken. ”Det viktigaste är att personen är intresserad och vill lära sig mer, då kan man alltid bistå med den tekniska kompetensen på plats”. Han ser Tech Agent Program som ett steg i rätt riktning att skapa kompetensen från grunden.
Stefan ser generella erfarenheter inom service som en bra erfarenhet om man vill in i IT supporten. En bra servicetekniker behöver vara lyhörd och pedagogisk för att kunna ge service på ett bra sätt. Det har ofta personer som på ett eller annat sätt jobbat med service. När kundkontakten och servicetänket redan finns där är det enkelt att komplettera med den tekniska kunskapen som fattas.
När Stefan fick frågan om vad han skulle ge för tips till andra servicedeskchefer så svarade han att det gäller att alltid vara nära personalen. ”Du som servicedeskchef måste kunna göra det personerna i supporten gör. Bygg förtroende och respekt genom att själv kliva in ibland och lösa ärenden. När du bygger upp en tillit till dina medarbetare är det lättare att få ta del av eventuella gnisslingar. Ser du till att även ha regelbundna möten har du också möjlighet att snappa upp förbättringspotential i ett tidigt skede”.
Är du intresserad av att ta in en konsult från Tech Agent Program? Hör av dig till Anne Eklöf (+46 765-25 90 10) eller Michaela Pettersson (+46 766-20 29 29).
Stockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.