IT Support & Operations
Rekrytering och konsulter inom IT-support, infrastruktur, systemadministration, molntjänster och IT-drift.
Behöver du hyra eller rekrytera supporttekniker till er help- eller servicedesk? Supportteknikern fyller en högst central funktion och är organisationens nyckelperson när medarbetare och kunder stöter på tekniska problem. Som supporttekniker arbetar man till stor del operativt med målet att verksamheten ska fungera smidigt från en teknisk synvinkel. Om du har behov av förstärkning i din servicedesk kan vi hjälpa dig hitta en IT-konsult eller göra en egen IT-rekrytering.
Så vad gör en supporttekniker? De kan jobba i antingen en help- eller servicedesk och hjälper människor att lösa tekniska problem. Jobbar supportteknikern i en helpdesk så ligger fokus på att supportera kollegor internt. I en servicedesk arbetar teknikern istället gentemot kund med support och systemstöd till en produkt som de själva levererar. Under en vanlig dag kan supportteknikern göra allt ifrån att installera en ny programvara på sina kollegors datorer till att hjälpa en kund med ett tekniskt problem över telefon.
Många som börjar jobba inom supportyrket har ett stort personligt intresse av IT. Rollen som supporttekniker är en vanlig väg in i IT-branschen. Det går att jobba i både 1st line, 2nd line och 3rd linesupport. Nivåerna indikerar hur tekniskt komplexa ärendena är som supportteknikern hanterar – ju högre upp i supportkedjan desto mer komplexa problem. Så när en kollega eller användare stöter på ett hinder kommer personen först att få kontakt med en 1st line supporttekniker som vid behov eskalerar, alltså skickar vidare, ärendet till de mer seniora kollegorna i en 2nd och 3rd linesupport.
Det finns några olika saker som påverkar vilka arbetsuppgifter en supporttekniker har. Det kan till exempel vara teknisk kompetens (1st line, 2nd line och 3rd linesupport), arbetsgivare och specialistområde. Även om arbetsuppgifterna kan variera bör man i grund och botten tycka om att lösa problem och att vara i dialog med människor.
Fortsätt läsa om vanliga arbetsuppgifter för en supporttekniker nedan!
Har du behov av att hyra eller rekrytera en supporttekniker? Hör av dig!
hbspt.forms.create({
portalId: ”1764132”,
formId: ”4315a727-a3cb-4c58-80c8-a6f7e5673ba2”
});
Vi finns till för dig som har ett behov av att hyra eller rekrytera supporttekniker. Tillsammans bygger vi upp den kompetens ni behöver för att den operativa verksamheten ska rulla på effektivt.
Det finns några olika vägar att gå som supporttekniker.
Om du gillar tekniken och brinner för problemlösning kan du fördjupa din tekniska kompetens och avancera till 2nd och 3rd line support. Du kan även gå mot en mer koordinerande eller administrativ roll som t.ex. incident manager.
Är det istället människor ditt hjärta bultar lite extra för kan du också rikta ditt fokus mot ledarskap och axla en roll där du får ha ansvar för ett eget team och hjälpa dina medarbetare att växa.
Många som blir supporttekniker har en teknisk utbildning från gymnasium eller yrkeshögskola. När du söker jobb som supporttekniker är servicevana meriterande och personligheten viktig. Sedan 2019 anordnar vi på Wise IT en intensivutbildning som kallas Tech Agent Program för dig som vill byta bransch och bli supporttekniker på bara 4 veckor.
Det saknas mycket kompetens inom supportyrket och många deskar kämpar med att attrahera och behålla personal. Därför finns det goda arbetsmöjligheter i framtiden för dig som har viljan och ambitionen att göra karriär som supporttekniker.
Lönen för en supporttekniker varierar baserat på tidigare erfarenhet och teknisk kompetens. Löneintervallet för de senast tillsatta tjänsterna hos oss har legat på ungefär 22.000 – 38.000 kr. På Wise IT sätter vi alltid lönerna individuellt och om du börjar jobba hos oss tar vi en lönediskussion innan anställning.
Vill du arbeta på ett växande SaaS-bolag där arbetsuppgifterna inkluderar molntjänster och IT-support? Här har du möjlighet att utvecklas och bidra till lösningar inom en dynamisk arbetsmiljö.
Har du erfarenhet av kundservice och ett stort intresse för IT? Kanske har du redan arbetat några månader i en […]
Engagerad IT Supporttekniker sökes för offentlig sektor! Leverera förstklassig support på plats och distans med support, administration och installationer.
Vi söker en engagerad IT-supporttekniker som vill arbeta i en dynamisk servicedesk-miljö där både första- och andra linjens support hanteras.
Om rollenVill du utvecklas inom IT och ta ansvar för att samordna teknisk support i en dynamisk och växande verksamhet? […]
Vår kund letar efter en onsite-tekniker med minst ett års erfarenhet av liknande roll samt erfarenhet av teknisk support. Är du tekniskt […]
Här kan du läsa allt om Tech Agent Program. Kanske är du vår nästa Tech Agent Hero?
Tech Agent ProgramStockholm
Göteborg
Malmö
Helsingfors
Är du kandidat och söker nytt jobb? Connecta med oss här!
Genom att skicka formuläret godkänner du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Privacy Policy.